Zwanger? 6 tips tegen misselijkheid

Zwanger? 6 tips tegen misselijkheid

Misselijkheid. Van lichte golven, tot heftig overgeven, misselijkheid komt in vele gradaties. Daarnaast is het vaak het eerste, en een van de meest voorkomende symptomen van een zwangerschap. Maar hoe komt dat nou? En misschien nog wel belangrijker, hoe kun je het voorkomen? Ik geef je enkele tips. 

Hormonen en misselijkheid

Tijdens de eerste weken van je zwangerschap stijgt het hormoon HCG enorm. Door deze stijging kun je je misselijk voelen. Of je het heel erg, of maar een beetje hebt, verschilt per persoon. 

Ook kan het tegen het einde van de zwangerschap weer terug komen. Echter heeft het dan niets te maken met hormonen, maar met het verdrukken van de maag. Doordat je baby langzaam aan steeds groter wordt, worden de andere organen wat verdrukt en zo ook de maag wat misselijkheid kan veroorzaken. 

Hoewel je de hormonale stijging niet tegen kunt gaan, zijn er wel enkele dingen die je kunt doen om de misselijkheid zo veel mogelijk tegen te gaan. 

1. Rustig opstaan

Wanneer je wekker gaat, ga dan niet meteen in volle actie maar ga langzaam aan wat meer rechtop zitten en geef je maag de tijd om rustig op te starten. Wil je het helemaal goed doen? Ontbijt dan in bed met iets lichts. Een crackertje kan al voldoende zijn om je maag voldoende energie te geven om op te starten. 

Eet niet te veel, want dat kan juist weer de misselijkheid verergeren. 

2. Neem friszure producten. 

Denk aan lichte en frisse ontbijtjes zoals een stukje fruit of een cracker met kipfilet. Niet te zwaar en niet te vet als je echt veel last hebt van misselijkheid. Wil je meer weten over voeding tijdens je zwangerschap? Download dan hieronder mijn gratis e-boek: ”Zwangerschaps Guide”

3. Gember

Gember staat bekend om de kalmerende werking en zou helpen de misselijkheid te verminderen. Vaak wordt gemberbier/gingerbeer geadviseerd. Let op, het wordt regelmatig verward met gingerale, maar dat bevat bijna geen gember. Hou er wel rekening mee dat gemberbier boordevol suiker zit. Trek liever thee van dunne plakjes gember, of stop het in je flesje water. Dit kun je de hele dag drinken. 

gember voor misselijkheid

4. Eet kleine porties  

Zorg dat je regelmatig eet. Normaal adviseren wij 3 maaltijden per dag, maar nu kan het juist helpen om je porties wat te verkleinen en wat vaker te eten. Misselijkheid kan ontstaan doordat de maag leeg is, daarom zijn tussendoortjes nu vaak juist fijn. Neem iets kleins, iets wat je standaard in je tas kunt hebben. Bijvoorbeeld een handje ongebrande nootjes, die zijn voedzaam, houdbaar, gezond en rijk aan goede onverzadigde vetten. 

5. Vermeid pittig eten

Dit geldt niet voor iedereen, maar veel mensen krijgen last van misselijkheid wanneer ze pittig eten. In je laatste trimester kun je ook meer last krijgen van maagzuur hierdoor. 

6. Acupunctuur

Heb je echt heel veel last? Er zijn verschillende acupuncturisten die behandelingen hebben tegen misselijkheid. Of ze werken is natuurlijk heel persoonlijk, maar het kan het proberen waard zijn. Hieronder zie je hoe acupunctuur kan werken voor iemand die zwanger is.

Saar Koningsberger over acupunctuur

Werkt dit allemaal niet? Hou vol! De hormonen stabiliseren vaak tussen de 12 en 16 weken. Slechts bij 20% van de vrouwen duurt misselijkheid de gehele zwangerschap.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *