Zwanger en Fit: 22 tips

Zwanger en fit blijven: 22 tips

Ontdek in ons nieuwste e-boek hoe jij fit blijft tijdens en na je zwangerschap. Je krijgt 22 tips die je zowel tijdens als na je zwangerschap kan toepassen.

We raden aan om het e-boek te downloaden, zodat jij de tips altijd bij de hand hebt. Je kunt het e-boek hieronder direct downloaden en bewaren.

Tijdens je zwangerschap

Stop niet met trainen

Als je blijft trainen zorg je ervoor dat je fit blijft. Het is alleen van belang dat je niet meer gaat trainen dan dat je voor je zwangerschap deed. Training tijdens zwangerschap dient er verder op gericht te zijn de fitheid en kracht zo veel mogelijk te behouden en niet om (nog) fitter te worden.

Stop wel wanneer klachten zich voordoen

Eigenlijk klinkt dit heel logisch, maar er zijn genoeg vrouwen die te ver willen gaan. Wanneer je bijvoorbeeld last krijgt van hartklachten, een hoge bloeddruk of pre-eclampsie, stop dan direct met sporten.

Luister naar je lichaam

Wees niet eigenwijs en luister naar je lichaam. Door naar je lichaam te luisteren zorg je ervoor dat je op tijd met iets stopt. Hierbij kan je denken aan even rust te nemen tijdens het stofzuigen.

Zwemmen om jezelf even ‘lichter’ te voelen.

In het zwembad kan je jezelf even ‘gewichtloos’ voelen. En dat kan heerlijk zijn!

Blijf bewegen

Ben je niet zo’n sportfanaat, blijf dan in ieder geval wel bewegen. Dit heeft vele voordelen. Zo blijven onder andere je bloedstelsel en lymfeklieren gezond.

Blijf gezond eten

Iets wat je eigenlijk altijd wilt doen, maar nu extra. Want.. je hebt nog een kleintje in je buik. Wat jij eet krijgt jouw baby ook grotendeels binnen. Het is dus van belang om gezond te eten.

Eet zoveel mogelijk producten rechtstreek uit de natuur

Hoe eet je dan gezond? Door zoveel mogelijk producten rechtstreek uit de natuur te eten. Hierbij kan je denken aan avocado’s, noten, spinazie en fruit.

Eet gevarieerd

Om zoveel mogelijk vitaminen en mineralen binnen te krijgen is een gevarieerd eetpatroon onwijs belangrijk. Daarbij is het ook belangrijk dat je de juiste vitaminen en mineralen binnenkrijgt, zoals vitamine D. Ben je bijvoorbeeld zwanger in de winter, krijg je hier al een stuk minder van binnen dan in de zomer, wanneer de zon schijnt.

Drink water

Vocht zorgt dat je lichaamstemperatuur geregeld wordt. Het is niet precies te zeggen hoeveel jij nodig hebt, want dit verschilt per persoon. Zorg in ieder geval dat wanneer je dorst hebt, je wat water drinkt.

Doe aan yoga

Ontspannen en relaxen is zo onwijs belangrijk tijdens je zwangerschap. Je geeft hormonen af wanneer je erg gestrest bent en je baby zal dit ook ervaren. Ja, zelfs als hij/zij nog in je buik zit. Yoga zorgt ervoor dat je tot rust komt en niet deze stresshormonen aanmaakt. Je leert vaak ook hoe je moet ademhalen tijdens yoga.

Let op je ademhaling

Neem regelmatig de tijd om bewust naar je buik te ademhaling. Ook je ademhaling speelt een belangrijke rol bij stress.

Slaap voldoende

Slaap is iets wat nog steeds onderschat wordt. Door voldoende te slapen behoud je energie, het reorganiseert je gedachten en herinneringen, je herstelt psychologisch en misschien tijdens je zwangerschap wel het belangrijkste: het bevordert je fysieke herstel. Slaap is dus onwijs belangrijk. Maar wat als je nu te weinig slaapt? Het gevolg hiervan is dat je meer negatieve emotionele beslissingen gaat maken. Denk bijvoorbeeld aan het eerder slecht eten. En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Slaap is dus onwijs belangrijk.

Ritme en plannen

Een ritme zorgt ervoor dat je niet te veel hoeft na te denken over wat je doet. Zo kom je minder snel voor verrassingen te staan. Stel: je weet even niet wat je uit werk wilt gaan eten, dan is de kans groter dat je even snel naar een pizza grijpt. Wanneer je een ritme hebt en plant wanneer je wat eet, dan is de kans groter dat je je eerder aan je gezonde maaltijd houdt. Je kan bijvoorbeeld op zondagavond beslissen wat je doordeweeks gaat eten.

Na je zwangerschap

Train met een plan

Wanneer je na je zwangerschap weer terug in shape wilt komen, is het verstandig om met een plan te trainen. Waarom? Om frustraties te voorkomen. Zodra je aan de slag gaat en je boekt geen resultaat is de kans groot dat je snel opgeeft. Wanneer je precies weet wat je moet doen en hoe jij je doel gaat bereiken is de kans groter dat je volhoudt en hier ook in zal slagen. Daarom is de volgende tip ook een van je beste investeringen..

Zoek een specialist

Als je mag kiezen: Je doel halen in een jaar of in drie maanden, waar zou je dan voor kiezen? Door een specialist te zoeken kan je het proces versnellen en hoef je geen onnodige fouten te maken. Wat je doel ook is: trainen, de juiste yoga intensiteit of de juiste voeding, zoek een specialist. Het zal je een hoop tijd en frustraties besparen. Ik zeg altijd: ‘’De beste investering die je kan maken is een investering in jezelf.’’

Zorg dat je voldoende slaapt

Ook na je zwangerschap is slaap onwijs belangrijk. Zoals je net hebt gelezen zorgt slaapt ervoor dat je lichaam mentaal en fysiek goed herstelt. Belangrijk dus om je doelen te bereiken om weer fit te worden.

Volg een leefstijl

Ik heb hier expres leefstijl neergezet in plaats van dieet. Waarom? Omdat een dieet een eindpunt heeft. En je wilt niet terugvallen in oude gewoontes, toch? Zoek daarom een manier van leven uit wat jij op de langer termijn kan volhouden. Ik volg nu een tijd ketogeen dieet (zeg ik toch dieet, puur omdat het zo heet (: ). En dat bevalt mij perfect! Ik kan het op dagelijkse basis volhouden en het resultaat mag er zijn. Na 3 maanden was ik weer volledig terug in shape.

Blijf in beweging

Door te blijven bewegen ga je meer calorieën verbranden. Pak bijvoorbeeld de fiets, het openbaar vervoer of loop naar de supermarkt. Mensen zijn gemaakt om te bewegen, dus pak elke kans die je kan pakken.

Zorg ook ‘me-time’

Veel aandacht gaat naar de baby, maar zorg daarbij ook goed voor jezelf. Als je jezelf niet kan helpen, kan je ook geen andere helpen. Ga een keer naar de sauna of naar een spa. Ontspan in ieder geval! Je hebt het verdiend na die zware bevalling.

Kijk uit dat je niet teveel gaat doen

Luister goed naar je lichaam en denk niet dat je binnen een maand weer terug bent. Bouw alles weer voorzichtig op en geef het de tijd. Ik weet het, het is lastig, maar zo ga je op de langer termijn meer geluk ervaren dan wanneer je alweer snel klachten krijgt.

Borstvoeding geven

Borstvoeding zorgt ervoor dat je een goede band krijgt met je baby, maar daarbij krijgt je baby alle essentiële voedingsstoffen binnen. Maar ook jouw gezondheid wordt bevordert. Zo heb je minder snel de kans om ziek te worden. Moeders die borstvoeding geven lopen minder risico op gezondheidsproblemen zoals diabetes 2, borstkanker, botontkalking, baarmoederkanker, MS, bloedarmoede en eierstokkanker. Bovendien kunnen vrouwen met diabetes vaak hun insulinedosis verminderen tijdens de periode van borstvoeding. Verder kost het aanmaken en geven van melk energie. Zo verbrand je dus weer meer calorieën. Zorg er wel voor dat je de juiste voeding binnenkrijgt, zodat jij je baby kan voorzien van alle benodigde voedingsstoffen.  

Houd rekening met borstvoeding

Geef jij borstvoeding? Dan is het onverstandig om af te vallen. Tijdens de periode dat je borstvoeding geeft, is het belangrijk om ongeveer 500 kcal extra per dag te eten. Omdat het belangrijk is dat de baby voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, is het onverstandig om juist nu te gaan lijnen. Zorg ervoor dat je naast een gezond en gevarieerd voedingspatroon ook minimaal twee liter vocht drinkt per dag.

Wil jij deze tips in een handige e-boek? Bekijk dan deze pagina

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *