Dit kan je beter niet eten tijdens je zwangerschap

Wat Mag Je Niet Eten Tijdens Je Zwangerschap

Wat Mag Je Niet Eten Tijdens Je Zwangerschap En Waarom?

Tijdens je zwangerschap mag je heel veel dingen wel eten, daarom is het makkelijk om te kijken wat je niet mag eten. In deze blog lees je meer over voedingsproducten die wij absoluut afraden om te eten tijdens je zwangerschap. Een ‘no-nonsense’ samenvatting van welke producten je beter kunt laten staan.

Als je zwanger bent verandert er een hoop in je lijf. De ontwikkeling en groei van je kindje vraagt veel energie en het is verstandig om anders te gaan eten. Elk trimester neemt je kilocaloriebehoefte toe. Maar naast dat je wat meer eet, zijn er ook bepaalde producten die je juist beter niet te veel of zelfs helemaal niet meer kunt eten.

Als je op internet gaat zoeken, komt er veel op je af en het ‘waarom’ achter de adviezen ontbreekt vaak.

Natuurlijk zijn er de bekende producten zoals alcohol en rauw vlees. Maar weet je bijvoorbeeld ook dat kiemgroenten niet zo’n goed idee zijn tijdens je zwangerschap? Of dat je ook beter niet te veel paté kunt eten?

Liever niet eten tijdens je zwangerschap

De volgende producten raden wij af om te eten tijdens je zwangerschap.

Alcohol

Dit is misschien wel de bekendste uit het rijtje. Maar weten we eigenlijk wel waarom en wat de schade kan zijn van het drinken van alcohol? Het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap kan leiden tot een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen of het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS). Baby’s met FAS hebben een laag geboortegewicht, groeien traag, hebben gezichtsafwijkingen en afwijkingen aan de hersenen. FAS komt vooral voor bij kinderen van zware drinkers, maar kan ook ontstaan bij kleinere alcoholinname. 

Er worden beweringen gedaan dat ook wanneer je af en toe een glaasje alcohol drinkt er nadelige gevolgen kunnen ontstaan voor je kind. De meest genoemde zijn: veel huilen, slecht slapen, krampen, groeiachterstand of zelfs een miskraam. Echter is dit (nog) niet hard bewezen. Dus laat je ook niet bang maken door wat je omgeving zegt. Het komt vaker voor dat mensen niet direct weten dat ze zwanger zijn.

Hieronder vind je een filmpje over wat er kan gebeuren wanneer een zwangere vrouw te veel alcohol drinkt.

Foetaal Alcohol Syndroom

Rood/rauw vlees en rauwe vis

Ook deze is bekend. Minder bekend is dat dit advies eigenlijk ook geldt voor ongewassen groente. In rauw vlees of vis en dus ook ongewassen groente kunnen de eitjes van de toxoplasmose parasiet zitten. Besmetting met deze parasiet kan de infectieziekte Toxoplasmose veroorzaken. Dit is voor volwassenen ongevaarlijk en je kunt er hooguit wat grieperig van worden. Maar als je zwanger bent, kun je het wel ongemerkt doorgeven aan je kindje. Dit kan risico’s met zich mee brengen en gevolgen hebben voor de gezondheid. Zoals afwijkingen aan het zenuwstelsel, de ogen van de baby en het kan leiden tot een grotere kans op een miskraam en vroeggeboorte.

Zorg er in ieder geval voor dat je groenten goed wast en/of kookt en vlees/vis goed gaar bakt om het risico dat je besmet raakt en toxoplasmose oploopt zo klein mogelijk te maken.

Besmetting is ook mogelijk door contact met besmette uitwerpselen. Vandaar het advies om niet de kattenbak te verschonen of uitgebreid te tuinieren. Het risico op besmetting is groter via uitwerpselen dan via vlees.

Wanneer je al een keer eerder besmet bent met toxoplasmose ben je er wellicht immuun voor, helaas weet je dat alleen als je dat met een bloedtest laat controleren en ook dan is het niet altijd zeker.

De cijfers: Eén op de 400 zwangere vrouwen in Nederland raakt tijdens de zwangerschap besmet met toxoplasmose. Twee van de vijf kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap een infectie heeft opgelopen met toxoplasmose krijgt deze infectie ook via de navelstreng. Dat betekent dat ongeveer 1 op de 1000 pasgeborenen een congenitale toxoplasmose heeft.

Rauwmelkse kazen

In zachte en harde kaas gemaakt van rauwe melk kan de bacterie Listeria Monocytogenes voorkomen. Verreweg de meeste kaas in Nederland is gepasteuriseerd (verhit) en dus veilig. Als een kaas gemaakt is van rauwe melk, dan staat dit op het etiket met de term ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’. Vooral kaas van rauwe melk die gerijpt is, zoals schimmelkazen van rauwe melk, zijn riskant. Voorbeelden hiervan ‘Camembert au lait cru’, ‘Reblochon kaas’ en ‘Brie de Coulommiers’. Kwark, cottage cheese, hüttenkäse en smeerkaas zijn verhit en zijn veilig. 

Listeria Monocytogenes komt het meeste voor in dierlijke producten, maar kan ook voorkomen in plantaardige producten. Met name wanneer ze lang koelvers bewaard worden, zoals bijvoorbeeld voorverpakte sandwiches en rauwkostsalades. 

Koud gerookte zalm

Koud gerookte zalm is een product wat afgeraden wordt om te eten tijdens de zwangerschap, eigenlijk om dezelfde reden als de rauwmelkse kazen. In de zalm kan namelijk weer de Listeria Monocytogenes bacterie voorkomen. 

Omdat de zalm koud gerookt wordt en dus niet voldoende is verhit, kan de bacterie blijven bestaan. Ook is dit een van de weinige bacteriën die kan blijven doorgroeien in koude temperaturen. Omdat gevacumeerde gerookte zalm vaak lang in de koelkast bewaard kan blijven, kan de bacterie doorgroeien en is het risico op besmetting aanwezig.

Er is ook warm gerookte zalmmoot te koop bij de visboer of supermarkt. Deze kun je probleemloos eten en bijvoorbeeld lekker door een salade doen. Ook kun je zalm gerust eten, maar dan gebakken. 

Wanneer je de koud gerookte zalm verhit, is hij ook toegestaan tijdens de zwangerschap. Denk dan bijvoorbeeld aan een hartige taart met groene asperges en zalmsnippers.

Kiemgroenten gevaarlijk?

Kiemgroenten staan bekend om hun gezonde eigenschappen. Het kiemen van de zaadjes heeft een positieve invloed op de voedingswaarde. De kiemgroenten bevatten veel meer eiwitten, vitaminen en mineralen dan het oorspronkelijke zaadje. De jonge plantjes bevatten in veel gevallen namelijk net zoveel voedingsstoffen als de volgroeide plant. Hierdoor bevatten kiemgroenten relatief veel vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. 

Naast alle voordelen zit er ook een belangrijk nadeel aan het eten van kiemgroenten. De pas gekiemde zaden zijn namelijk gevoelig voor bacteriën. Dit komt doordat de zaden het best ontkiemen in een warme en vochtige omgeving, en dit zijn juist de omstandigheden waar veel bacteriën ook van houden. Hierdoor bestaat er een kans dat de kiemen zijn besmet met de schadelijke bacteriën Salmonella of Escherichia Coli. Bij het eten van rauwe kiemgroenten kan je daardoor een voedselinfectie oplopen. 

De kans op besmetting is klein en door de kiemgroenten te wassen en niet te lang en gekoeld te bewaren, verklein je de kans verder. Het beste is om de kiemen kort te verhitten, denk aan het wokken van taugé bijvoorbeeld. Wij adviseren om kiemgroente niet rauw te eten tijdens je zwangerschap.

Paté

Tijdens de zwangerschap is het beter om uit te kijken met voorverpakte paté. Paté kan om twee redenen gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind, namelijk vanwege de kans op een Listeriabesmetting en het hoge vitamine A-gehalte in leverpaté. 

De risico’s zijn voornamelijk afhankelijk van de bereiding, de ingrediënten en de manier waarop de paté bewaard is. Voorverpakte paté is vanwege de bereiding en de in verhouding met andere vleessoorten langere houdbaarheid een gevoelig product voor de groei van de Listeria bacterie. Over het algemeen geldt dat vers gemaakte paté met geen of een laag levergehalte de meest verstandige keuze is. 

Rauw ei

Eieren zijn heel gezond en goed om te eten als je zwanger bent. Ze bevatten een heleboel vitaminen en mineralen, waaronder Vitamine D en foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk en verkleint de kans op aangeboren afwijkingen zoals een open ruggetje, een hazenlip en open gehemelte. 

Het eten van rauwe eieren ligt wat ingewikkelder. Rauwe eieren worden voor zwangere vrouwen afgeraden. Ze kunnen namelijk Salmonella bevatten, ook al is dit tegenwoordig nauwelijks nog het geval. Salmonella vormt voor de baby geen gevaar (de bacteriën kunnen de placenta meestal niet passeren), maar omdat zwangere vrouwen vatbaarder zijn, kunnen zij er wel erg ziek van worden. 

Hou er rekening mee dat rauw ei ook in producten verwerkt kan worden. Verse mayonaise bijvoorbeeld, tiramisu, chocolademousse zijn bekende gerechten die rauw ei (kunnen) bevatten. Bij een zachtgekookt eitje is het risico op besmetting 1 op 20.000, niet zo groot dus. 

Zwaardvis, haai, tonijn

Zwaardvis, haai en tonijn vallen in de categorie roofvissen en worden daarom afgeraden om te eten tijdens je zwangerschap. De reden hiervan is dat deze vissen relatief meer dioxines en zware metalen zoals kwik kunnen bevatten. Blootstelling aan grote hoeveelheden hiervan kunnen ongunstige effecten hebben op je ongeboren kindje. 

De schadelijke stoffen zijn meestal niet in grote hoeveelheden aanwezig en schade ontstaat pas bij hoge inname. Het risico op een gevaarlijke inname van zware metalen is dus klein.

Met mate eten

Er zijn ook producten die je met mate kan eten.

Drop

Een aderlating voor de dropliefhebbers. Maar waarom wordt er nou geadviseerd om je drop inname te beperken? Drop wordt gemaakt van zoethout. Dit is de wortel van de zoethoutstruik. De stof glycyrrhizine uit de zoethoutwortel kan bloeddruk verhogend werken. Dit komt doordat glycyrrhizinezuur in het maag-darmkanaal wordt omgezet in glycyrrhetinezuur. Dit zuur heeft een remmend effect op bepaalde enzymen in de nieren, waardoor de hoeveelheid cortisol in de nieren toeneemt. Door deze verhoogde hoeveelheid houdt de nier zout vast, waardoor de bloeddruk stijgt. Ook zal hierdoor vaak het kaliumgehalte in het bloed verlaagd worden. Dit alles zal pas gebeuren bij een dagelijkse consumptie van ongeveer 95 mg glycyrrhizinezuur, maar bij zwangere vrouwen kan een bloeddrukstijging mogelijk al eerder optreden. 

Met name vrouwen die een verhoogde bloeddruk hebben moeten oppassen met het eten van drop en kunnen dit het beste mijden. Algemeen advies is om niet meer dan 5 dropjes per dag te eten. Andere producten die vanuit dit oogpunt beter gemeden kunnen worden zijn zoethoutthee, keelpastilles en hoestdrank.

Koffie

Wetenschappers kunnen nog geen definitieve uitspraken doen of cafeïne daadwerkelijk negatieve gevolgen heeft, maar er lijkt wel een verband te bestaan. Daarom wordt wel gewaarschuwd voor de effecten van bovenmatig cafeïnegebruik tijdens de zwangerschap. Zo blijkt dat het risico op een miskraam bij een bovenmatig cafeïnegebruik toe kan nemen. Baby’s van moeders die meer koffie drinken dan wordt aangeraden, lijken over het algemeen een lager geboortegewicht te hebben en zijn kleiner. 

Vermoedelijk veroorzaakt cafeïne een vernauwing van de bloedvaten tussen de baarmoeder en de placenta, waardoor het bloed minder goed naar je baby kan stromen. Een andere gedachte is dat cafeïne bepaalde stoffen remt die betrokken zijn bij de groei en ontwikkeling van het embryo. 

Algemeen advies luidt, liever niet te veel koffie, maximaal drie kopjes per dag.

Venkelthee en anijsthee

In venkel, basilicum, anijs, nootmuskaat, foelie, dragon, pesto en kaneel komen van nature de aromastoffen estragol, methyleugenol en safrol voor. Bij dieren blijken deze stoffen schadelijk te zijn. Hoewel onvoldoende bekend is over de risico’s voor de mens, zijn er aanwijzingen voor een schadelijk effect. Gebruik producten als pesto, anijsdrankjes, dragon, venkelthee en kaneelthee met mate. 

Maak je niet al te druk, maar weet waar het advies vandaan komt zodat je zelf kunt kiezen wat voor jou goed voelt.

Vitamines en mineralen

Tijdens je zwangerschap verandert je lichaam en dat kun je merken. Sommige zwangere vrouwen zijn erg moe, andere juist erg energiek. Misselijkheid komt ook veel voor. Het is belangrijk om te zorgen voor een goede basisvoeding tijdens deze bijzondere periode. Wat je kunt laten staan hebben we net besproken. Maar er zijn twee vitamines extra belangrijk: foliumzuur (vitamine B11) en vitamine D. Dat zijn dé zwangerschapsvitamines. 

Je hebt in ieder geval extra foliumzuur nodig tot 8 weken na de bevruchting, dat is de 10e week van de zwangerschap. Daarna doorgaan met extra foliumzuur kan geen kwaad. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat dit een positief effect heeft op vroeggeboorte en dat het zorgt voor een minder grote kans op zwangerschapsvergiftiging. 

Het advies voor zwangere vrouwen is om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen. Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. 

Je kunt ervoor kiezen om een multivitamine te nemen speciaal voor zwangere vrouwen als je al zwanger bent, of als je een wens hebt om zwanger te worden. Je kunt ook gewoon vitamine D en foliumzuur los suppleren, zeker als je voldoende gevarieerd eet. 

Onze persoonlijke aanbeveling

Snaaiwerk

Nu we alle algemene adviezen onder elkaar hebben gezet, is er eigenlijk naar ons idee nog een belangrijk onderwerp wat we niet hebben besproken en waar je ook niet zo veel over ziet, leest of hoort. Namelijk het snaaivoer. Over het algemeen weten we van de meeste dingen wel waarom iets niet mag, maar we vergeten dat snoep, koek, chips, en ander snaaiwerk ook niet aan te raden is. Veelal hoor je dat vrouwen moeite hebben met dat wat ze allemaal niet mogen, dat een extra koekje of schaaltje chips snel genomen is, helemaal als je die echte “cravings” ervaart. Af en toe een extraatje kan echt geen kwaad, dat doen we allemaal wel eens. Maar hou er wel rekening mee dat dit soort producten vaak veel smaakversterkers, zout en verzadigd vet bevatten en dat ook die elementen niet bevorderlijk zijn voor je zwangerschap. 

Een nieuw begin

Het kan natuurlijk zijn dat je moeite hebt met de juiste producten eten, of inschatten hoeveel je waarvan nodig hebt. Wij kunnen je daarbij helpen door voor ieder trimester een passend voedingsadvies op maat te maken waarbij we natuurlijk rekening houden met wat jij wel en niet graag eet. 

Interesse? Mail dan naar welkom@9maandeninjekracht.nl

Wil je de blog: ”Wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap” in e-boek vorm ontvangen? Dat kan! Je kunt de e-boek gratis downloaden via de volgende link: https://www.9maandeninjekracht.nl/zwangerschaps-guide/

e-boek: zwangerschaps guide
Wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap: Zwangerschaps Guide

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *