training tijdens zwangerschap

Hier vind je meer informatie over training tijdens je zwangerschap

Trainen en zwanger

Trainen tijdens de zwangerschap is niet alleen toegestaan, het is vooral ook aan te raden.

Het hebben en houden van een goede conditie en sterke spieren kan je helpen om de geboorte soepeler te laten verlopen en minder uitgeput te raken door heftige weeën. Maar waar moet je nou op letten tijdens training en wat heeft dat voor invloed op je schema? Eigenlijk zijn er 3 belangrijke risico’s die we willen vermijden:

  1. hyperthermie -> wanneer de lichaamstemperatuur te hoog oploopt door te intensieve training
  2. risico op buiktrauma -> wanneer je risicovolle sporten beoefend is het belangrijk om de gevolgen te overzien en in te schatten of het verantwoord is.
  3. overbelasting spieren -> door het weker worden van weefsel is de kans op blessure of overbelasting verhoogt

Samenvattend is het dus belangrijk om niet te verhit te raken.

Daarnaast is het verstandig om verantwoorde oefeningen te doen. Ga geen ingewikkelde oefeningen of snelle bewegingen doen met zware stangen, steps, bosu ballen en andere dingen waarbij je je gemakkelijk kan blesseren. Doordat je botstructuren wat verweken zijn onverwachte bewegingen namelijk een risico.

En om bovenstaande reden is het ook belangrijk om onder goede begeleiding te trainen. Dat wil niet zeggen dat je niet zelfstandig kunt trainen. Maar zorg dat een specialist op gebied van zwangerschappen je schema maakt en blijf niet doen wat je deed voordat je zwanger was.

Nu je weet waar je op kunt letten, is het misschien een goed idee om te bespreken welke oefeningen beter vermeden kunnen worden.

  1. Voorkom oefeningen die plat op de rug zijn, omdat het gewicht van je buik te veel kan drukken op je ruggengraat. Daarnaast loop je het risico indien je wat last hebt van rugklachten, je dit alleen maar erger maakt doordat je rug snel hol kan trekken.
  2. Ga liever voor meer herhalingen met lichter gewicht, dan voor laag aantal herhalingen om te grote uitputting van de spieren te voorkomen. Dit is belangrijk omdat het weefsel weker kan worden.
  3. Train de buikspieren niet meer geïsoleerd. Buikspieren houden je buikje in de beginfase misschien mooi klein, maar het is nodig om de baby en zijn/haar vruchtwater de ruimte te kunnen geven. Dit gebeurt doordat je buikspieren mooi wijken tijdens de zwangerschap en buikspieroefeningen dit proces juist tegenwerken.  Daarnaast is het risico op een diastase na je bevalling vergroot en dan is het bye bye platte buik.

Elke fase van de zwangerschap brengt nieuwe beperkingen met zich mee waar op gelet moet worden. Laat je vooral niet uit het veld slaan door een tegenvaller of verminderde kracht, maar zoek naar de dingen die nog wel gaan en wat wel fijn voelt. En nogmaals, vraag advies indien nodig.

Ook yoga is een hele goede training tijdens je zwangerschap. Wil je hier meer over weten? Klik dan op deze link en lees alles over onze yogi Ria en wat zij voor jou kan betekenen.

Ben jij klaar voor je mooiste bevalling?